Tuesday, April 09, 2013

Interesting Fact No 5: Rabbi Akiva may have been bald

For more interesting facts click the link

Ben Azzai makes a cryptic statement, recorded in Bechorot 58a:

תניא בן עזאי אומר כל חכמי ישראל דומין עלי כקליפת השום חוץ מן הקרח הזה
 
It was taught: Ben Azzai says, "All the Sages of Israel are like garlic skins to me, except for this bald one (kare'ach)"
 
Who was the bald one?

Rashi says that it was Rabbi Akiva (Ben Azzai's teacher)

חוץ מן הקרח הזה. היינו ר"ע והא דגרסינן בכוליה הש"ס רבי יהושע בן קרחה היינו בן של ר"ע כדגרסינן התם (שבועות דף ו.)אמר לו ר' יהושע בנו של ר"ע לר"ע
 
Rashi's evidence that the "bald one" refers to Rabbi Akiva is that Rabbi Akiva had a son named Yehoshua, and there is a tanna in the Gemara known as Rabbi Yehoshua ben Korcha (son of the bald one). Therefore Rabbi Akiva must have been bald.

Tosefot, on the other hand, point out that it is unlikely that Ben Azzai would refer to Rabbi Akiva in such a derogatory fashion. They furthermore point out that Rabbi Yehoshua ben Korcha could not have been Rabbi Akiva's son. When Rabbi Yehuda HaNassi asked Rabbi Yehoshua ben Korcha for a bracha (because he was so old), ben Korcha blessed him that he should live to be half his age. According to Tosefot's calculations, Rabbi Yehoshua ben Korcha would not have been old enough to make it a meaningful blessing (look at their calculation which is quite complicated). Of course, if Rabbi Yehoshua was not the son of the daughter of Kalba Savua, but from an earlier marriage, it may remove Tosefot's question (and perhaps Rashi and Tosefot argue as to whether Rabbi Akiva was married three times or only twice)

חוץ מן הקרח הזה. פ"ה יז] היינו ר"ע ור' יהושע בן קרחה הוא ר' יהושע בנו של ר"ע וקשה יח] מי סני ליה להזכיר ר"ע בשמו שמזכירו בלשון גנאי כדכתיב (מ"ב ב) עלה קרח ובפ' שואל (שבת ד' קנב.) אמר יט] מהכא לקרחינאה כמה ולגנאי נתכוין [א] ובמס' מגילה (דף כח.) רבי שאל את רבי יהושע בן קרחה במה הארכת ימים [וכו'] ואמר לו רבי ברכני ואמר לו יהי רצון שתגיע לחצי שני ואילו ר"ע כשנשא בת כלבא שבוע בן מ' שנה היה וקבל עליו לעסוק בתורה כ] ועסק מ' שנים ומ' שנה פרנס ישראל ובספרי (פרשה ברכה) תניא ד' חיו ק"כ שנה משה והלל ורבן יוחנן בן זכאי ור"ע וביום שמת ר"ע (קדושין דף עב.) נולד רבי ואפילו נולד ר' יהושע בשנה ראשונה שנשא בת כלבא שבוע כא] לא היה כי אם שמונים כשנולד רבי ולכל הפחות היה ר' יהושע בן ק"מ שנה כשבירך רבי דבפחות מע' שנה לא היה מברכו כב] שהן חיי שנות סתם אדם דכתיב (תהלים צ) ימי שנותינו כג] ע' ואז היה רבי בן ס' שנה נמצא כשברכו להגיע לחצי ימיו לא ברכו רק י' שנה ומה ברכה היתה זו ועוד כד] לכאורה מסתבר שלא נולד עד שעשה בי רב תרתי סרי כה] ותרתי סרי שנין נמצא כשהיה ר' יהושע בן ק"מ שנה כו] היה רבי יותר מחצי שניו ורבינו נסים פי' (קרחה) רבי אלעזר בן עזריה דאמר בירושלמי שהיה קרח [ב] (וא"ר יהושע מהכא לקרחינא) ור"ת מפרש כז] שם אדם :
 
Therefore Tosefot explain that the "bald one" mentioned by ben Azzai is either Rabbi Elazar ben Azariah (who according to the Yerushalmi was bald - but apprently it doesn't appear in our edition of the Yerushalmi, but was removed or cenored or something) or to a sage named "Kare'ach" (who is not mentioned anywhere else in the Talmud).

No comments:

Post a comment