Sunday, December 14, 2008

Avi's Bar Mitzvah speech

Well we are half way there. Tonight is Avi's 13th Hebrew birthday, making him a 'man' in Jewish law and eligible to wear a big black hat!

We had a maleve malka for his school class which was really nice. They are such nice kids, and the principal and class teacher are wonderful. Here is Avi's speech (complete with hat) - sorry it is in Hebrew. Hopefully we'll provide a translation soon.



And to show you how much fun everyone was having - here are the lads singing (and playing the tabuka). Watch out for Mo's drumming skills. And as always thanks to Shani for serving the food and making sure everything was running smoothly.



Next week (Parshas Vayeshev) Avi will lein in Ateret Nof (13 Brand Street Har Nof) and we are making a kiddush after Shul in the lobby of our building (28 Brand). If any of you readers are in the area please come by to eat some kugel!


May we share only simchas together.

David

PS If you can't hear what he is saying and would like to follow along - here is the text (still in Hebrew I'm afraid):


שבוע טוב. קודם כל אני רוצה להודות לכל חברי מהכיתה שהגיעו לשמוח עמי את שמחת הבר מצוה וגם תודה רבה לרב יהודה שליט"א ולרב גוטליב שליט"א שעשו את כל המאמצים להגיע לבר מצוה שלי. ובמיוחד אני רוצה להודות מקרב ליבי לאמי ולאבי ולסבתי ולסבי שעשו את כל המאמצים לעשות את הבר מצוה בצורה הטובה ביותר (והשמחה) והכיפית ביותר. ותודה רבה לר' יהונתן מור שהשקיע הרבה ללמד אותי את קריאת התורה וההפטרה. וגם תודה רבה לכל מי שלא נמצא כאן אבל עזר עם ההכנות.

עכשיו ברשותכם אני אגיד כמה מלים.

בפרשת וישב שאני אקרא שבת הבאה ,אם ירצה ה', מדובר על מכירת יוסף. כולם חושבים שמכירת יוסף זה דבר (שלילי) רע מאוד. אחרי שהאבות הגיעו לשיא של עבודת השם עכשיו חזרנו לסיפור של קין והבל ורוצים להרוג את אחיהם. לא רק שבסוף מכרו את אחיהם הקטן וגרמו הרבה צרות לו ולאביהם, אלא שע"י מכירתו התגלגלו הדברים ובסוף ירדנו לגלות מצרים. בגלל מכירת יוסף ישבנו במצרים כמה מאות שנים והיינו עבדים לפרעה.

אבל במבט אחר מכירת יוסף היה מוכרח והיה קיום של הבטחתו של הקב"ה לאברהם אבינו. בברית בין הבתרים בפרשת לך לך הקב"ה הבטיח לאברהם שיהיו לו בנים וינחלו את ארץ ישראל ויבנו בית המקדש. וכתוב שם: "ידוע תדע כי גר יהיה זרעך בארץ לא להם ועבדום וענו אותם ארבע מאות שנה". ואח"כ "ואוציא אותם משם ברכוש גדול ...”. לכן אם מסתכלים במכירת יוסף בעינים של התוכנית של הקב"ה רואים שזה היה בסופו של דבר לטובתם של בנ"י.

ויעקב הבין את זה ורמז לזה כששלח את יוסף לאחיו. כתוב וישלחו מעמק חברון. רש"י שם מקשה "והלא חברון בהר" ומתרץ ששלח אותו לקיים עצה עמוקה של אותו צדיק שנקבר בחברון. כלומר כששלח יעקב את יוסף אל אחיו הוא התחיל את תהליך הגאולה והקמת ההבטחה שהבטיח הקב"ה לאברהם אבינו.

ר' צדוק הכהן כותב בצדקת הצדיק שמצוה ראשונה שאדם מקיים בהיותו בן י"ג שנה זה קריאת שמע של ערבית.
המצוה של קריאת שמע היא ליחד שמו של הקב"ה. זאת אומרת שחייבים אנו לדעת שכל מה שנעשה בעולם הוא תוכנית של הקב"ה. אפ' כשצרות באים עלינו חייבים אנו לדעת שהכל לטובה. וזה מזכיר לנו את ר' עקיבא שמסר את נפשו כשהיה קורא קריאת שמע. וכל החיים שלו חכה ואמר מתי יבוא מצוה זו של מסירות נפש לידי ואקיימנו. תמיד אמר על כל דבר שקרה לו "כל מה דעביד רחמנא לטבא עביד" – כל מה שעושה הקב"ה הוא עושה לטובה.

ודוקא מתחילים בקריאת שמע של ערבית – זמן של חושך כשקשה מאוד לראות את האמת ואיך כל דבר הוא לטובה. חושך מסמל את הגלות והחושך הרוחני שבו אנחנו נמצאים עכשיו. וזה מצוה ראשונה שאני התחייבתי בה הלילה.

כתוב במדרש רבה על פרשתינו: “שבטים היו עסוקין במכירתו של יוסף, ויוסף היה עסוק בשקו ובתעניתו... ויהודה היה עסוק ליקח לו אשה. והקב"ה היה עוסק בבריאת אורו של מלך המשיח".

כל מה שחשבו השבטים, ויוסף, ויהודה הכל היה תהליך להביא את משיח. וגם היום אנחנו חייבים לדעת ולראות שכל מה שקורה בעולם ולנו הכל הוא חלק מהתהליך של תוכנית הקב"ה להביא את המשיח. ויהי רצון שנזכה כולנו לראות את ביאת המשיח ואת בנין ירושלים במהרה בימינו אמן.

No comments:

Post a Comment